Welke mogelijkheden biedt augmented reality voor jouw bedrijf?

Augmented reality voegt een virtuele dimensie toe aan de wereld die wij zien. Een interessante technologie dus met volop interessante mogelijkheden, ook voor ondernemers. Tijd voor een kijkje in deze techniek en de mogelijkheden voor het bedrijfsleven.

De mogelijkheden van augmented reality voor ondernemersWat is augmented reality?

Van virtuele etalages tot het virtueel passen van kleding; ook voor ondernemers biedt augmented reality steeds meer mogelijkheden. Het ontwikkelt zich in hoog tempo tot een veelzijdige techniek die in de toekomst weleens een grote rol kan gaan spelen in communicatie, verkoop en (merk)beleving. Maar wat is het eigenlijk? 

Kort gezegd is het een technologie die een extra, virtuele dimensie toevoegt aan de fysieke wereld. Dit kunnen virtuele objecten of zelfs een hele virtuele wereld zijn. 

De techniek voegt dus als het ware informatie toe aan de dingen die wij zien. Vrij vertaald is de term dan ook 'toegevoegde realiteit'. Augmented reality kan via verschillende apparaten ingezet worden waaronder smartphones, tablets, devices zoals Google Glass en Virtual Reality brillen.

De voordelen van augmented reality

Augmented Reality is een ongelofelijk veelzijdige technologie die op allerlei manieren inzetbaar is. Onderstaand de belangrijkste voordelen op een rij:

  • De ervaring wordt levendiger
  • Je kunt een persoonlijke beleving voor klanten creëren
  • Consumenten kunnen iets 'proberen' voor ze het kopen
  • Eenvoudig extra informatie toevoegen aan producten
  • Samenwerken gaat gemakkelijker
  • Besturing van interfaces werkt natuurlijker
  • Je creëert een exclusieve klantbeleving

Wat kun je ermee als ondernemer?

Zoals eerder al aangegeven biedt de techniek jou als ondernemer interessante nieuwe mogelijkheden. Een paar voorbeelden op een rij.

Praktijkgerichte trainingen

Met augmented reality zijn saaie trainingen met praktijkcases uit een boek verleden tijd. Zeker voor de retail-/ salesbranche biedt dit nieuwe mogelijkheden om personeel gerichter te trainen. Denk bijvoorbeeld aan het projecteren van een virtuele klant die allerlei veel voorkomende of juist onvoorspelbare acties uitvoert waar een medewerker in opleiding mee kan oefenen. Maar ook in de techniek biedt deze technologie allerlei mogelijkheden zoals het projecteren van een virtuele motor waarop een monteur in opleiding kan oefenen. En wat dacht je van het opleiden van agenten door ze te laten oefenen in gesimuleerde omgevingen? Mogelijkheden genoeg dus.

Beleving creëren

Ook voor bedrijven die consumenten een beleving aanbieden is er veel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan musea waar je via augmented reality allerlei extra info geeft en specifieke punten in een schilderij kan uitlichten. Of een toeristische rondleiding waarbij je een historisch straatbeeld van vroegere tijden over het huidige beeld projecteert. Op deze manier geef je bezoekers een veel sterkere en levendigere beleving. Ook kun je brochures tot leven laten komen en lezers bijvoorbeeld een 3D-projectie van een automodel laten zien.

Personalisatie

De vraag hoe je een klantbeleving persoonlijker maakt is en blijft relevant. Augmented reality kan hierbij op verschillende manieren helpen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor klanten om in de winkel virtueel kleding te passen en direct suggesties te doen voor soortgelijke kleding. Of zelfs het tonen van aanbiedingen die passen bij de voorkeuren van de klant. Een interessant concept waarmee je klanten veel gerichter benadert. En wellicht dat in de toekomst een mooie combinatie tussen augmented reality en beacon technologie mogelijk is?

Augmented reality in de praktijk

Maar hoe vertaalt dit zich in de praktijk? Op dit moment zetten meerdere bedrijven deze technologie al in binnen hun onderneming. Onderstaand enkele voorbeelden van de praktijkwerking van augmented reality. 

IKEA virtuele catalogus

In de zomer van 2013 bracht IKEA een catalogus uit waarin augmented reality verwerkt was. Zo konden mensen direct een meubelstuk in hun interieur projecteren om te kijken hoe het past. In onderstaande video zie je hoe dit werkt.

Kleding shoppen bij American Apparel

Met de app van American Apparel kunnen gebruikers direct allerlei info over hun favoriete kledingstuk of schoenen bekijken zoals de diverse kleuren, reviews en diverse foto´s.

Het kantoor als digitaal slagveld

Tot slot nog een grappig voorbeeld van Magic Leap. In de video zie je een medewerker verschillende digitale apps beheren en vervolgens zijn werkomgeving omtoveren tot een digitaal slagveld. Weer eens wat anders dan een koffiebreak.

Alles bij elkaar is augmented reality een technologie met volop potentie voor de toekomst die in verschillende branches veel nieuwe mogelijkheden biedt om klanten beter en gerichter te benaderen. Ook iets voor jouw bedrijf?

Andere interessante tips

Past Compleet bij jou?

In 4 vragen weet je of Compleet bij jouw bedrijf past.

Onze slimme oplossingen voor zakelijke telefonie

Compleet.nl biedt eigenwijze zakelijke telefonie waarmee jij je bereikbaarheid volledig zelf regelt. Klaar voor de volgende stap? 

Compleet op de hoogte van het laatste nieuws?

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke bereikbaarheid en handige tips voor ondernemers?

Servicepartner bij u in de buurt

Bent u op zoek naar een servicepartner van Compleet bij u in de buurt?