Weet jij hoe je een succesvolle mailing maakt?

Een mailing is een effectieve manier om nieuwe klanten binnen te halen en bestaande klanten te informeren of inspireren. Als je het op de juiste manier inzet. Wij geven je een paar tips om van jouw mailing een succes te maken.

Tips voor een succesvolle mailingDe mailing is een klassieker binnen de (online) marketing en een handige marketingtool om in beeld te komen bij prospects en klanten. Natuurlijk zijn er wel een paar voorwaarden waar je rekening mee kunt houden om je mailing een succes te maken. Bekijk onderstaand onze tips en maak van jouw mailing een krachtige tool mét rendement. 

1. Bepaal je doelgroep
Voor wie is de mailing bedoeld? Stel jezelf (en je collega's) deze vraag en zorg dat de doelgroep helder is. Doe ook onderzoek naar je doelgroep en breng de belangrijkste kenmerken in kaart. Dit is niet alleen bepalend voor je tone-of-voice, maar ook essentieel om een passend product of dienst aan te kunnen bieden.

2. Een kristalheldere boodschap
Wat moet de actie bereiken? Nieuwe leads? Deelnemers aan een actie? Of meer naamsbekendheid? Door hier je boodschap op af te stemmen, verhoog je de kans op een succesvol resultaat. Zorg hierbij dat voor de lezer helder is wat je te bieden hebt en wat hijzij moet doen om hiervan te profiteren. 

Het AIDA model (Attention - Interest - Desire - Action) helpt je om de mailing doeltreffend op te bouwen en de boodschap optimaal over te brengen. Dit begint al bij het design en de onderwerp regel van de mailing (interesse wekken) en eindigt met de wens van de lezer om actie te ondernemen, wat jij natuurlijk mogelijk maakt met een sterke call-to-action.

3. Online of offline?
De meeste bedrijven verspreiden hun mailings online. De online mailing is dan ook goedkoper, eenvoudiger te maken en versturen en beter te meten dan de offline variant. Toch is een offline mailing het overwegen waard als je bijvoorbeeld geen e-mailadressen bestand hebt of je de markt zeer lokaal wilt benaderen. Zet voor jezelf de voor- en nadelen dus even op een rij en bekijk welke variant het beste bij de situatie aansluit.

4. Timing
Wanneer is je doelgroep het best bereikbaar? Wel zo handig om hier het moment van versturen van je mailing op af te stemmen. Bestaat de doelgroep uit B2B klanten? Verstuur dan je mailing niet op vrijdagmiddag als iedereen al half in de weekendmodus zit. Voor een B2C doelgroep blijkt zaterdag dan weer een prima dag te zijn voor een offline mailing doordat er weinig post op de mat valt. Schat dus in wanneer jouw doelgroep het best te bereiken is voor jouw mailing.

5. Personaliseer
Bij een mailing die begint met 'beste heer/ mevrouw,' haken veel lezers al af. Personaliseer daarom de mailing zoveel mogelijk. Vaak geldt ´hoe persoonlijker, hoe beter´. Het is een goed begin om de lezer bij de naam te noemen, maar nog beter is het om de ontvanger het gevoel te geven dat jouw aanbod is afgestemd op de behoeftes die op dat moment spelen.

6. Call-to-action
Maak het de ontvanger zo eenvoudig mogelijk om actie te ondernemen. Vermeld dus bij een offline mailing helder de contactgegevens en hoe de lezer actie kan ondernemen. Zorg bij een online mailing voor aanklikbare links en opvallende call-to-action buttons. 

7. Voorbereiding op succes
Uiteraard is het streven om de doelen van je mening te behalen. In de meeste gevallen zal dit betekenen dat er een contactmoment plaatsvindt, off- dan wel online. Zorg ervoor dat dit goed wordt opgevangen. Offline moeten er voldoende personen beschikbaar zijn om het contact af te handelen. Ook dienen zij goed geïnformeerd te zijn in relatie tot uw mailing. Online is het essentieel dat u goede landingspagina’s creëert, de benodigde informatie goed verwerkt en tijdig het contactmoment opvolgt. 

8. Test & meet
Verstuur je een online mailing? Test dan altijd of je mailing er goed uitziet en er geen fouten in staan. Een kleine moeite die voorkomt dat je onprofessioneel of slordig overkomt. Ook A/B testing biedt interessante mogelijkheden om te testen welke mailing het beste werkt. Selecteer hierbij twee kleinere groepen binnen je doelgroep en test welke variant van de mailing het beste aanslaat. Handige info die meer rendement uit je uiteindelijke mailing haalt.

Zorg daarnaast dat je mailing meetbaar is. Verwerk in een offline mailing bijvoorbeeld specifieke kortingscodes en creëer bij een online mailing campagne URL´s die meetbaar zijn in de Google Analytics statistieken. 

9. Wetgeving
Tot slot nog een tip: zorg dat je aan de wet- en regelgeving voldoet! Zeker de in 2012 ingevoerde Telecommunicatiewet legt strenge regels op voor het versturen van mailings. Zorg dus dat je op de hoogte bent en voorkom problemen achteraf.

Tot zover onze tips voor een succesvolle mailing. Meer handige tips en nieuws voor ondernemers? Neem dan ook eens een kijkje op het Compleet blog!

Andere interessante tips

  • Mobiel werken: iedereen praat erover, maar hoe regel je dit voor jouw organisatie?

    Mobiel werken: iedereen praat erover, maar hoe regel je dit voor jouw organisatie?

    Met de voortdurende digitalisering van de samenleving is mobiel werken al lang geen unicum meer. Jonge professionals schijnen zelfs een voorkeur te hebben voor een werkgever waar zij mobiel kunnen werken, boven een riant salaris. Toch blijkt er gek genoeg nog nauwelijks beleid voor mobiel werken. Wij helpen je graag op weg met je mobiele bereikbaarheid!

  • Meer werkstress door technologie, wat kun je er tegen doen?

    Meer werkstress door technologie, wat kun je er tegen doen?

    Met alle technologische mogelijkheden zijn mensen bereikbaarder dan ooit. Het is ontzettend verleidelijk om even je mail bij te werken, nog even de resultaten te checken of tóch dat telefoontje van die grote klant nog even te beantwoorden. Voor sommige mensen leidt deze vervaging van werk- en privétijd tot werkstress. Dat kun je echter voorkomen! Wij helpen je graag op weg. 

  • De perfecte koffer voor zakenreizigers

    De perfecte koffer voor zakenreizigers

    Maak jij regelmatig business trips of ben je dagelijks op pad met een hoop spullen in je trolley? Dan is de nieuwe G-RO koffer jouw nieuwe reismaatje die flexibel ondernemen nog gemakkelijker maakt.

  • Een goed begin.. 5 tips voor beginnende ondernemers

    Een goed begin.. 5 tips voor beginnende ondernemers

    Of je nu van jongs af aan al een ondernemersdroom hebt of dat de drang om te ondernemen pas net is ontstaan; voor jezelf beginnen is behoorlijk spannend. Wij helpen je daarom graag bij jou eerste stappen als ondernemer met deze vijf tips voor startende ondernemers.

  • 8 tips om je data beter te beveiligen

    8 tips om je data beter te beveiligen

    De beveiliging van je data is niet alleen essentieel, maar voor MKB-bedrijven soms ook een flinke uitdaging. Daarom hebben we acht tips voor je om de data van jouw bedrijf beter te beveiligen.

  • Google gaat mobiel internet stuk sneller maken

    Google gaat mobiel internet stuk sneller maken

    Pagina's op je smartphone die traag of niet volledig laden zijn voor veel mensen een ergernis. En eerlijk is eerlijk, het past dan ook niet meer in het plaatje van onze high tech maatschappij waarin alles snel moet gaan. Google gaat met het open-source project Accelerated Mobile Pages (AMP) de strijd aan met trage content die de online ervaring onnodig vertraagt.

  • Zo gaan topondernemers om met stress

    Zo gaan topondernemers om met stress

    Stress, stress en nog eens stress. Heb jij soms ook het gevoel dat je minder productief bent door stress op de werkvloer? Laat je dan inspireren door de manier waarop deze topondernemers ermee omgaan.

  • Productiever ondernemen: haal meer uit je werkdag

    Productiever ondernemen: haal meer uit je werkdag

    Veel ondernemers denken dat je door de hele dag keihard door te werken het meeste uit je werkdag haalt. Onderzoek van carrièrewebsite The Muse toont echter aan dat dit niet het geval is. Maar hoe haal je dan wel het meeste uit je werkdag? We vertellen het je in dit artikel.

  • Wat betekent Prinsjesdag voor ondernemers?

    Wat betekent Prinsjesdag voor ondernemers?

    De Prinsjesdag van 2015 bracht dit keer goed nieuws en positieve vooruitzichten. Zo zit de economie volgend jaar weer op het niveau van voor de crisis. Benieuwd welke gevolgen dit voor jou als ondernemer heeft? Wij hebben de belangrijkste veranderingen op een rij gezet.

  • 3 tips om 24/7 bereikbaar te zijn

    3 tips om 24/7 bereikbaar te zijn

    Werk en privé versmelten steeds meer en daardoor vervagen ook de kantoortijden. Het is echter niet voor iedere organisatie weggelegd om 24/7 bereikbaar te zijn. Of toch wel? Hosted telefonie kan dan uitkomst bieden. Wij geven je graag 3 tips om ervoor te zorgen dat geen oproep verloren gaat. Zo is jouw business optimaal bereikbaar voor jouw relaties!

  • 5 vragen om jouw optimale bereikbaarheid in kaart te brengen

    5 vragen om jouw optimale bereikbaarheid in kaart te brengen

    Communicatie kent vrijwel geen beperkingen in tijd of plaats meer.  Het aantal mobiele devices is ongekend hoog.  Ook sociale media zijn door het grote aantal gebruikers nog altijd belangrijke communicatiekanalen. Dit brengt niet alleen talloze mogelijkheden, maar ook verwachtingen met zich mee. We leven in een 24-uurs economie. Iedereen kan altijd en overal bereikbaar zijn.  Maar wil jij dat wel?  Hoe bereikbaar moet jouw organisatie eigenlijk zijn? Wij zetten 5 vragen op een rijtje om daar achter te komen.

Past Compleet bij jou?

In 4 vragen weet je of Compleet bij jouw bedrijf past.

Onze slimme oplossingen voor zakelijke telefonie

Compleet.nl biedt eigenwijze zakelijke telefonie waarmee jij je bereikbaarheid volledig zelf regelt. Klaar voor de volgende stap? 

Compleet op de hoogte van het laatste nieuws?

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke bereikbaarheid en handige tips voor ondernemers?

VaccinatieZorg is Compleet

VaccinatieZorg is Compleet

“Het is essentieel om goed bereikbaar te zijn in situaties waarin sprake is van besmettingsgevaar. Dankzij Compleet kunnen we dit waarmaken.”