Weet jij hoe je een succesvolle mailing maakt?

Een mailing is een effectieve manier om nieuwe klanten binnen te halen en bestaande klanten te informeren of inspireren. Als je het op de juiste manier inzet. Wij geven je een paar tips om van jouw mailing een succes te maken.

Tips voor een succesvolle mailingDe mailing is een klassieker binnen de (online) marketing en een handige marketingtool om in beeld te komen bij prospects en klanten. Natuurlijk zijn er wel een paar voorwaarden waar je rekening mee kunt houden om je mailing een succes te maken. Bekijk onderstaand onze tips en maak van jouw mailing een krachtige tool mét rendement. 

1. Bepaal je doelgroep
Voor wie is de mailing bedoeld? Stel jezelf (en je collega's) deze vraag en zorg dat de doelgroep helder is. Doe ook onderzoek naar je doelgroep en breng de belangrijkste kenmerken in kaart. Dit is niet alleen bepalend voor je tone-of-voice, maar ook essentieel om een passend product of dienst aan te kunnen bieden.

2. Een kristalheldere boodschap
Wat moet de actie bereiken? Nieuwe leads? Deelnemers aan een actie? Of meer naamsbekendheid? Door hier je boodschap op af te stemmen, verhoog je de kans op een succesvol resultaat. Zorg hierbij dat voor de lezer helder is wat je te bieden hebt en wat hijzij moet doen om hiervan te profiteren. 

Het AIDA model (Attention - Interest - Desire - Action) helpt je om de mailing doeltreffend op te bouwen en de boodschap optimaal over te brengen. Dit begint al bij het design en de onderwerp regel van de mailing (interesse wekken) en eindigt met de wens van de lezer om actie te ondernemen, wat jij natuurlijk mogelijk maakt met een sterke call-to-action.

3. Online of offline?
De meeste bedrijven verspreiden hun mailings online. De online mailing is dan ook goedkoper, eenvoudiger te maken en versturen en beter te meten dan de offline variant. Toch is een offline mailing het overwegen waard als je bijvoorbeeld geen e-mailadressen bestand hebt of je de markt zeer lokaal wilt benaderen. Zet voor jezelf de voor- en nadelen dus even op een rij en bekijk welke variant het beste bij de situatie aansluit.

4. Timing
Wanneer is je doelgroep het best bereikbaar? Wel zo handig om hier het moment van versturen van je mailing op af te stemmen. Bestaat de doelgroep uit B2B klanten? Verstuur dan je mailing niet op vrijdagmiddag als iedereen al half in de weekendmodus zit. Voor een B2C doelgroep blijkt zaterdag dan weer een prima dag te zijn voor een offline mailing doordat er weinig post op de mat valt. Schat dus in wanneer jouw doelgroep het best te bereiken is voor jouw mailing.

5. Personaliseer
Bij een mailing die begint met 'beste heer/ mevrouw,' haken veel lezers al af. Personaliseer daarom de mailing zoveel mogelijk. Vaak geldt ´hoe persoonlijker, hoe beter´. Het is een goed begin om de lezer bij de naam te noemen, maar nog beter is het om de ontvanger het gevoel te geven dat jouw aanbod is afgestemd op de behoeftes die op dat moment spelen.

6. Call-to-action
Maak het de ontvanger zo eenvoudig mogelijk om actie te ondernemen. Vermeld dus bij een offline mailing helder de contactgegevens en hoe de lezer actie kan ondernemen. Zorg bij een online mailing voor aanklikbare links en opvallende call-to-action buttons. 

7. Voorbereiding op succes
Uiteraard is het streven om de doelen van je mening te behalen. In de meeste gevallen zal dit betekenen dat er een contactmoment plaatsvindt, off- dan wel online. Zorg ervoor dat dit goed wordt opgevangen. Offline moeten er voldoende personen beschikbaar zijn om het contact af te handelen. Ook dienen zij goed geïnformeerd te zijn in relatie tot uw mailing. Online is het essentieel dat u goede landingspagina’s creëert, de benodigde informatie goed verwerkt en tijdig het contactmoment opvolgt. 

8. Test & meet
Verstuur je een online mailing? Test dan altijd of je mailing er goed uitziet en er geen fouten in staan. Een kleine moeite die voorkomt dat je onprofessioneel of slordig overkomt. Ook A/B testing biedt interessante mogelijkheden om te testen welke mailing het beste werkt. Selecteer hierbij twee kleinere groepen binnen je doelgroep en test welke variant van de mailing het beste aanslaat. Handige info die meer rendement uit je uiteindelijke mailing haalt.

Zorg daarnaast dat je mailing meetbaar is. Verwerk in een offline mailing bijvoorbeeld specifieke kortingscodes en creëer bij een online mailing campagne URL´s die meetbaar zijn in de Google Analytics statistieken. 

9. Wetgeving
Tot slot nog een tip: zorg dat je aan de wet- en regelgeving voldoet! Zeker de in 2012 ingevoerde Telecommunicatiewet legt strenge regels op voor het versturen van mailings. Zorg dus dat je op de hoogte bent en voorkom problemen achteraf.

Tot zover onze tips voor een succesvolle mailing. Meer handige tips en nieuws voor ondernemers? Neem dan ook eens een kijkje op het Compleet blog!

Andere interessante tips

Past Compleet bij jou?

In 4 vragen weet je of Compleet bij jouw bedrijf past.

Onze slimme oplossingen voor zakelijke telefonie

Compleet.nl biedt eigenwijze zakelijke telefonie waarmee jij je bereikbaarheid volledig zelf regelt. Klaar voor de volgende stap? 

Compleet op de hoogte van het laatste nieuws?

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke bereikbaarheid en handige tips voor ondernemers?

VaccinatieZorg is Compleet

VaccinatieZorg is Compleet

“Het is essentieel om goed bereikbaar te zijn in situaties waarin sprake is van besmettingsgevaar. Dankzij Compleet kunnen we dit waarmaken.”