Netwerken is geen obstakel meer voor introverte ondernemers

Sommige mensen denken dat je als ondernemer extrovert moet zijn om succesvol te kunnen zijn. In 2015 is niets minder waar. Dit digitale tijdperk biedt talloze kansen. Wij zetten er graag 3 op een rijtje voor je.

Als ondernemer is netwerken onvermijdelijk. Of het nu om (potentiële) klanten of relaties gaat, ondernemen blijft ‘een mensending’ en dat gaat gepaard met communicatie. Dit kan lastig zijn als je het moeilijk vindt om het ijs te breken of introvert bent. Gelukkig is dit allang geen onoverkomelijk obstakel meer. Sterker nog, introvert zijn is ‘in’ en biedt mogelijkheden. Sommige mensen vinden dat introverte mensen juist perfecte of zelfs betere ondernemers zijn. Bovendien kun je in dit digitale tijdperk op allerlei middelen een beroep doen.

3 voordelen van het digitale tijdperk

1. Je kunt nadenken over je reactie

Een groot voordeel van digitale kanalen is dat je rustig kunt nadenken over jouw berichten of reacties. Je hoeft niet direct met een gevatte reactie te komen en kunt jouw verhaal weloverwegen vormgeven, al dan niet in samenwerking met anderen.

2. Je kunt jezelf alvast verkopen

Voor het eerst contact maken, verloopt soms stroefjes. Des te prettiger is het als je kan voortborduren op eerdere successen en daarmee het eerste contact tot stand te laten komen. Via LinkedIn kun je bijvoorbeeld content delen die te maken heeft met succesvol afgeronde projecten. Daarbij kunnen jouw klanten of relaties je aanbevelen op persoonlijke titel of per afzonderlijke ‘skill’. Ook op andere kanalen zoals Twitter of relevante blogs kun je jouw succesverhalen en aanbevelingen delen. Het is goed mogelijk dat je na dat eerste contactmoment moeiteloos praat over jouw onderneming en de leuke projecten die je doet. Als je zorgt voor goede online content en aanbevelingen kan het zomaar zijn dat jij jezelf niet eens meer hoeft te verkopen. En dat maakt het veel makkelijker om direct inhoudelijk het gesprek aan te gaan.

3. Je kunt het ijs alvast breken

Een ander voordeel is dat je de persoon die je gaat ontmoeten kunt bestuderen en aanknopingspunten kunt zoeken. Deze kun je gebruiken voor je content, maar ook voor een gesprek met relevante relaties. Misschien is het makkelijker om te starten met het bespreken de voetbalwedstrijden van afgelopen weekend of om te vragen naar het eten in het restaurant waarvan zij foto’s hadden gepost. Als je liever ingaat op inhoudelijke onderwerpen kun je je natuurlijk ook mengen in gesprekken in relevante groepen op LinkedIn of onder blogs op relevante websites. 

3 tips om te netwerken

1. Netwerken via sociale media

Meer dan 50% van de bedrijven en meer dan 80% van de consumenten is aanwezig op sociale media en beide groepen nemen in aantallen jaarlijks nog steeds toe (juni 2015). Het zijn dan ook bij uitstek mooie kanalen om met andere mensen in contact te komen.

2. Netwerken via apps

Verkopen via apps is niets nieuws onder de zon. Nu begint ook het ondernemen en netwerken via apps vorm te krijgen. Eerder schreven we al over Tendr, waarmee ondernemers op een Tindr-achtige manier worden gematcht met start-ups om in te investeren. Ook netwerken zou nu makkelijker kunnen worden met appjes op je smartphone. Hoewel er al talloze apps zijn om mensen te ontmoeten is er nu een netwerk-app die zelfs de aandacht van topondernemer Richard Branson en rapper Will.i.am heeft getrokken.

De app KnockKnock, van de Nederlandse developer David Wyler, zou dat verschrikkelijke eerste contact een stuk makkelijker moeten maken. KnockKnock zoekt mensen bij jou in de buurt die de app ook gebruiken en maakt het heel eenvoudig om met hen te chatten en contactgegevens uit te wisselen. Doordat je met iedereen in de buurt in contact kunt komen kun je alvast kijken wie aanwezig is en zelfs eerst online kennis maken. 

3. Online kennis verzamelen, delen én contact maken

Je kunt talloze (online) trainingen en webinars volgen en er zijn zo mogelijk nog meer blogs met tips om jouw drempels te overwinnen. Als je wilt, kun je dagen vullen met lezen en leren. Je kunt er echter ook voor kiezen om jouw ervaringen te delen met andere ondernemers. Dit betekent uiteraard dat jij je er senang bij moet voelen om je open te stellen, maar je kunt gegarandeerd rekenen op een schare dankbare mede-ondernemers.

En, dit zouden zomaar eens interessante gesprekspartners kunnen zijn op jouw volgende netwerkgelegenheden!

Andere interessante tips

Past Compleet bij jou?

In 4 vragen weet je of Compleet bij jouw bedrijf past.

Onze slimme oplossingen voor zakelijke telefonie

Compleet.nl biedt eigenwijze zakelijke telefonie waarmee jij je bereikbaarheid volledig zelf regelt. Klaar voor de volgende stap?