Meer werkstress door technologie, wat kun je er tegen doen?

Met alle technologische mogelijkheden zijn mensen bereikbaarder dan ooit. Het is ontzettend verleidelijk om even je mail bij te werken, nog even de resultaten te checken of tóch dat telefoontje van die grote klant nog even te beantwoorden. Voor sommige mensen leidt deze vervaging van werk- en privétijd tot werkstress. Dat kun je echter voorkomen! Wij helpen je graag op weg. 

“Meer dan de helft van alle medewerkers in Europa worstelt met werkstress. De stress komt voornamelijk voort uit een te hoge werkdruk en onevenwichtige werk-privébalans, waarvan technologische ontwikkelingen veelal de boosdoener zijn,” aldus dit artikel van AutomatiseringGids. Effectory International voerde onderzoek uit onder 46 Europese multinationals, waaronder 27 met een hoofdkantoor in Nederland.

Als werk- en privé uit balans raakt

"De stijging van stress wordt recentelijk veroorzaakt door een onevenwichtige werk-privébalans en een te hoge werkdruk", stelt Rogier van de Werf, consultant bij Effectory International. Dit komt volgens hem doordat medewerkers op dit moment worstelen met een constant en snel veranderende werkomgeving. Medewerkers zijn 24 uur per dag bereikbaar en daardoor meer tijd kwijt aan werk dan dat zij zich in eerste instantie realiseren. "Zelfs tijdens vakanties of vrije dagen blijven zij op de hoogte van wat er zich afspeelt op het werk. Een gebrek aan vrije tijd, waarin medewerkers zich volledig afsluiten van werk, kan één van de oorzaken zijn van een onevenwichtige werk-privé balans," zegt Van de Werf.

Stress versus 24/7 bereikbaar zijn

Voor zowel de werkgever als de werknemer is het geen goed teken als de werkdruk en stressbeleving te hoog is. Het zorgt voor een daling van de productiviteit en een toename in ziekteverzuim. Ook is het een signaal dat de bedrijfsvoering niet optimaal is. Dit kan een lastig vraagstuk zijn, waar je misschien meerdere knappe koppen voor nodig hebt. Laten we je het alvast een stuk makkelijker maken door de 24/7 bereikbaarheid te tackelen. Dit is namelijk een onderdeel dat je eenvoudig en snel onder handen kunt nemen.

Wat is optimale bereikbaarheid voor jou?

In dit digitale tijdperk is de druk om bereikbaar te zijn hoog. Het is echter niet voor iedere organisatie weggelegd om 24/7 medewerkers paraat te hebben. De kans is groot dat het helemaal niet noodzakelijk is. Zelfs als het KAN, wil niet zeggen dat je ook 24/7 bereikbaar MOET zijn. Het is belangrijk om goed te bepalen welke bereikbaarheid je kunt en wilt bieden. Dit inzicht kan al veel druk van de ketel halen.

Met deze 5 vragen kun je jouw optimale bereikbaarheid in kaart brengen.

Toch 24/7 bereikbaar zijn

Het kan natuurlijk zijn dat je écht 24/7 bereikbaar moet zijn. Omdat je bijvoorbeeld internationaal opereert of een 24/7 dienst aanbiedt. Dit hoeft je niet van een paar medewerkers af te laten hangen. Een flexibele telefonieoplossing kan uitkomst bieden. Als je zorgt voor een goede oproepverdeling, met bijvoorbeeld doorschakelingen en keuzemenu’s, kun je tegemoet komen aan de bereikbaarheid die jouw klanten en contacten verwachten. Ook kan je vrij voordelig ‘externe collega’s’ aanstellen om je te ondersteunen door een beroep te doen op een extern callcenter. 

We helpen je graag op weg met de volgende 3 tips om 24/7 bereikbaar te zijn.

Afspraken maken

Je kunt de stressbeleving van je medewerkers ook als positief ervaren. Ze laten immers zien ontzettend betrokken te zijn bij en een bijdrage te willen leveren aan het succes van jouw organisatie. Het is wel raadzaam om ze voor zichzelf in bescherming te nemen. Dit kan je onder ander doen door:

  • De telefonische bereikbaarheid te beperken door middel van geautomatiseerde openingstijden en/ of doorschakelingen
  • Shifts af te spreken. Je kunt een schema maken en de contactverzoeken of oproepen per dag (deel) verdelen onder medewerkers

Stress is geen schande

Als jij of je medewerkers toch stress ervaren is dat helemaal geen schande. Zelfs succesvolle ondernemers zoals Steve Jobs, Elon Musk en Richard Branson ervaren stress. Lees hier hoe zij omgaan met stress binnen hun drukke bestaan als ondernemer. Ook kun je interessante stukken lezen naar aanleiding van de Week van de Werkstress afgelopen week. 

Andere interessante tips

Onze slimme oplossingen voor zakelijke telefonie

Compleet.nl biedt eigenwijze zakelijke telefonie waarmee jij je bereikbaarheid volledig zelf regelt. Klaar voor de volgende stap? 

Past Compleet bij jou?

In 4 vragen weet je of Compleet bij jouw bedrijf past.

Maak een vrijblijvende afspraak

Wil je meer weten over Compleet? Lees vooral verder voor succesverhalen en tips & tricks. Natuurlijk kun je ook een vrijblijvende afspraak maken!