Google gaat mobiel internet stuk sneller maken

Pagina's op je smartphone die traag of niet volledig laden zijn voor veel mensen een ergernis. En eerlijk is eerlijk, het past dan ook niet meer in het plaatje van onze high tech maatschappij waarin alles snel moet gaan. Google gaat met het open-source project Accelerated Mobile Pages (AMP) de strijd aan met trage content die de online ervaring onnodig vertraagt.

Google gaat online content beter leesbaar maken met het Accelerated Mobile Pages projectNieuw uitgeefmodel voor online content

Het mobile web is afgelopen jaren in hoog tempo veranderd. De content op het web lijkt hierdoor qua techniek achterop te raken en heeft te vaak een negatieve invloed op de user experience. Want van een traag of onvolledige geladen website word je tenslotte niet vrolijk. Goed nieuws dus voor iedereen die weleens websites bezoekt op een smartphone, dat Google met het nieuwe project Accelerated Mobile Pages de strijd aangaat op weg naar een oplossing. Volgens het zoekbedrijf kan de user experience sterk verbeterd worden met een nieuw verdienmodel voor online content. Volgens dit concept moet de content die je op mobiele internetpagina’s ziet snel, flexibel en mooi zijn. Ook mooie en effectieve advertenties horen hier volgens Google bij. Deze visie richt zich dus niet enkel op een betere online ervaring, maar ook op het behouden en verder optimaliseren van advertentie inkomsten voor uitgevers.

Kortere laadtijd mobiele pagina’s

Het concept achter Accelerated Mobile Pages stelt internetuitgevers in staat om veel lichtere mobiele pagina’s te maken. Hierdoor zijn de pagina’s qua grootte een stuk kleiner, waardoor het gemakkelijker is voor smartphones om ze snel te laden. Ook kunnen deze pagina's al geladen worden voordat een gebruiker er op klikt, waardoor de laadtijd flink teruggebracht wordt. Een sterke bijdrage aan een betere gebruikerservaring.

Platform onafhankelijk content creëren

Het Google-project lijkt op Facebook Instant, dat ook kortere laadtijden belooft. Het grote verschil zit er echter in dat Facebook uitgevers dwingt om de content via Facebook aan te bieden, terwijl Google uitgevers juist de vrijheid wil geven om zelf een platform te kiezen.

Positieve reacties

De eerste reacties op het Google project zijn erg positief. Zo hebben verscheidene belangrijke internetpartijen en uitgevers zoals Twitter, LinkedIn, Pinterest, NRC Handelsblad, de BBC en The New York Times al aangegeven mee te werken.

Hoe dan ook een interessante ontwikkeling die, met het oog op de reputatie van Google, het lezen en ervaren van mobiele content een stuk aangenamer kan maken.

Bron: Bright.nl

Andere interessante tips

Past Compleet bij jou?

In 4 vragen weet je of Compleet bij jouw bedrijf past.

Onze slimme oplossingen voor zakelijke telefonie

Compleet.nl biedt eigenwijze zakelijke telefonie waarmee jij je bereikbaarheid volledig zelf regelt. Klaar voor de volgende stap?