Winkelen we binnenkort via Snapchat?

Snapchat is de afgelopen jaren snel in populariteit gestegen. De makers van de app breiden hun ambities uit naar het online shopping landschap. Wat voor invloed kan dit hebben voor jou als ondernemer?

Steeds vaker worden apps ingezet om de consument te bereiken. App-ontwikkelaars spelen daar maar al te graag op in. Ook de makers van het populaire Snapchat begeven zich nu in de online shopping met de investering in de shopping-app Spring.

Snapchat wat?

Snapchat is een razend populaire app die met ongeveer 100 miljoen gebruikers die snel terrein wint binnen het social media landschap. Met de app stuur je als gebruiker een foto of video, die vervolgens 24 uur te bekijken is door de ontvanger. Hierna verdwijnt het bericht voorgoed. Een populaire functie die vooral onder jongere gebruikers veel wordt gebruikt. Zo is maar liefst 85% van de gebruikers tussen de 16 en 34 jaar oud

Nieuwe mogelijkheden via Snapchat

De mogelijkheden van Snapchat gaan inmiddels echter een stuk verder dan enkel foto’s en video’s delen. Zo kun je geld overmaken via Snapcash en biedt de populaire nieuwe functie Snapchat Discover inzicht in het nieuws van aanbieders zoals National Geographic, Vice en CNN. Het verschil met traditionele nieuwskanalen is dat ook het nieuws van deze aanbieders slechts 24 uur beschikbaar is. De app is dus volop in ontwikkeling.

Even een shirtje bestellen via Snapchat

Met de investering in de winkel-app Spring begeeft Snapchat zich nu ook in de bloeiende markt van het online shoppen. De ontwikkelaars zochten nog een laatste investeerder voor de optie van 5,7 miljoen dollar, die nu door Snapchat is ingevuld. Spring biedt de mogelijkheid om mannen- en vrouwenkleding te shoppen in een foto-vriendelijke en visueel aantrekkelijke omgeving en lijkt veel op de weergave van de populaire app Instagram. In de app kun je merken volgen, je laten inspireren door de collecties van designers & trendsetters en  je favoriete items direct in de app bestellen.  

Weergave van de shopping app Spring
 

Helft online aankopen via mobiel

Over de precieze vorm waarin de shopping functionaliteit in Snapchat wordt verwerkt is nog weinig bekend. Een succesvolle integratie van in-app aankopen in de app biedt door het hoge aandeel jonge gebruikers echter volop interessante mogelijkheden voor ondernemers in de mode die zich richten op de jongere doelgroep. Ook met het oog op het toenemende belang van de smartphone in online aankopen. Zo behoort  Nederland tot een van de snelst groeiende M-Commerce markt van Europa en groeit het aandeel van mobiele aankopen in 2018 tot 49%.
 
We zijn benieuwd of Snapchat ook de online shopping functie succesvol weet te maken en welke mogelijkheden (voor ondernemers) de app in de toekomst nog meer achter de hand heeft.

Andere interessante tips

Compleet op de hoogte van het laatste nieuws?

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke bereikbaarheid en handige tips voor ondernemers?

Past Compleet bij jou?

In 4 vragen weet je of Compleet bij jouw bedrijf past.